Friday, October 17, 2014

Edit sebelum terlambat.

Assalamualaikum dan salam sejahtera.. agak lama saya tak mengarang cerita, puisi, drama, sketsa di blog ni (macam ada je semua tu). Jarang-jarang sekali kena datang jugak menjenguknya. Biarpun ramai yang tak follow blog ni, saya rasa saya masih lagi berminat untuk kongsi apa saja yang saya rasa patut utk saya kongsikan. 

Pejam celik pejam celik dah masuk bulan sepuluh tahun 2014 (tu pon kira tinggal 2 minggu je lagi) tinggal dua bulan je lagi sisa untuk kita habiskan dalam tahun ni. Dan yang penting tak sampai seminggu je lagi kita akan menyambut tahun baru hijrah. Cepat bukan. Bagaimana keadaan kita sekarang? Masih sama dengan setahun dua tahun yang dulu ke? Ada perubahan? Kerja dan tugas kita? Apakah tujuan utama pekerjaan yang kita lakukan sekarang? Untuk siapa? Adakah semata-mata untuk mendapatkan kemewahan, duit, kesenangan dan pandangan orang? Cuba kita fikirkan dan jawab balik semua persoalan itu.

Kadang-kadang, pernahkah kita tanya, macam mana ibadah aku tahun ni? cukupkah ibadah aku tahun ni? Ada ke penghijrahan yang aku lakukan tahun ni? Bagaimana iman aku? Ditahap manakah iman aku? Pernah tak? Pernah tak kita bertanya pada diri kita tentang semua tu? Mari kita audit balik diri kita, kemaskini balik, check balik yang mana ada kekosongan kita isi, yang mana rasa tak cukup kita cukupkan. Masih belum terlambat utk kita isi balik dan kembali kepada-Nya. Ingatlah Allah itu Maha Pengasih dan Penyayang juga Maha Pengampun.

Wallahu'alam.

No comments:

Post a Comment